Mięsień zwany silną wolą

 

Determinacja. Dyscyplina. Samokontrola. Silna wola. Ludzie, którzy charakteryzują się takimi cechami zwykle dochodzą dalej niż inni, osiągają więcej. W sporcie to widać szczególnie wyraźnie. Zachwycamy się medalistami olimpijskimi, którzy poświęcili całe swoje życie na trening i współzawodnictwo. Szczególnie podziwiamy tych sportowców, którzy osiągali swoje potencjały pomimo ciężkiej choroby, kontuzji albo traumy psychicznej. Przypomnijmy sobie o Anecie Koniecznej (kajakarstwo), która wystartowała w na Igrzyskach w Londynie pomimo walki z chorobą nowotworową. Przypomnijmy o Karolu Bieleckim (piłka ręczna), który po stracie oka wrócił na boisko rzucając 11 bramek w pierwszym meczu po

kontuzji. Przypomnijmy też o Joannie Rochette (łyżwiarstwo figurowe), która wywalczyła brąz dla Kanady na Igrzyskach w Vancouver dwa dni po śmierci swojej matki. To przykłady niesamowitego człowieczeństwa i najsilniejszej sportowej woli.

 

Czym jest silna wola? Dlaczego jej potrzebujemy? Skąd się bierze i czy można ją wytrenować?

 

O tym właśnie w dzisiejszym artykule.

 

Silna wola pozwala nam kontrolować pierwotne instynkty i oprzeć się chwilowym przyjemnościom, aby osiągnąć jakiś długoterminowy cel. Silna wola jest zatem brakującym ogniwem pomiędzy naszą najlepszą intencją (np. chciałbym wyrobić sobie kondycję) a pożądanym zachowaniem (np. biegam codziennie rano). Silna wola to więcej niż tylko odpowiednie nastawienie i mocna psychika. To interakcja pomiędzy ciałem a duchem. Badania wykazują, że silna wola jest powiązana z funkcjonowaniem serca czy układu nerwowego.

 

Zwykle odnosimy się do silnej woli człowieka niczym do magicznie nabytych umiejętności albo wrodzonych cech. Jednak amerykański psycholog Roy Baumeister z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie twierdzi, że silna wola nie jest ani cechą wrodzoną, ani też nabytą umiejętnością. W jednym ze swoich naukowych artykułów Baumeister porównuje strukturę i funkcję silnej wolę do tych. . . mięśnia. Tak, tak. Silna wola działa jak mięsień.

 

Pewnie dlatego użytkowanie silnej woli wymaga sporego wydatku energetycznego naszego organizmu. Świadoma samokontrola jakiegoś zachowania obniża poziom cukru we krwi. Dlatego osoba próbująca odchudzać przez głodówkę jest dużo bardziej narażona na uleganie wszelkiego rodzajom pokus. Z tego samego powodu nie powinna robić zakupów kiedy jesteśmy zmęczeni lub głodni. Niemniej jednak silna wola ma tylko jedno źródło - to znaczy, że jeśli "zużywa się" część jej zasobów na odparcie jednej pokusy (np. niezdrowego jedzenia), będzie nam dużo trudniej odeprzeć kolejną (np. odpuszczenie treningu). Podobnie jak mięsień silna wola po prostu męczy się, potrzebuje paliwa i odpoczynku.

 

Co można zrobić, aby stać się człowiekiem o silnej woli? Po pierwsze i najważniejsze, trzeba zaakceptować fakt, że nie jesteśmy w stanie oprzeć się wszystkim pokusom. Nikt nie ma takich możliwości. Trzeba ustalać sobie cele i priorytety w tej kwestii. Jednocześnie dawać sobie samemu odpowiednią dozę empatii i zrozumienia. Należy też pamiętać, że ludzka silna wola to "mięsień", który jak wszystkie inne mięśnie potrzebuje treningu oraz mądrego wykorzystywania! Jeśli ten "mięsień" będzie wprawiany w ruch, będzie się stawał coraz mocniejszy. Szczególnie przy odpowiednim odżywianiu i odpoczynku.

 

 

Please reload

Polecane artykuły

Sportowa specjalizacja: Im wcześniej, tym lepiej?

25/03/2018

1/8
Please reload

Ostatnie artykuły
Please reload

Archiwum