© 2011-2019 | Głowa Rządzi Grzegorz Więcław Consulting | Gliwice, śląskie

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Instagram - Czarny Krąg
  • RSS - Czarny Krąg

Trzy rodzaje celów

Dzisiaj chciałbym uzupełnić poprzedni wpis o ustalaniu celów. Ważne jest żeby zdawać sobie sprawę jakie cele się stawia, jakie są ich zalety i wady. W psychologii sportu wyróżniamy trzy główne rodzaje celów - te powiązane z wynikiem, wykonaniem oraz procesem. Oczywiście potem możemy każdy z nich rozpatrywać w bardziej szczegółowych kategoriach, na przykład: cele indywidualne a cele drużynowe, cele krótkoterminowe a cele długoterminowe itd. Tutaj skupię się na tych trzech głównych, na przykładzie tyczkarza Kowalskiego przygotowującego się na Igrzyska Olimpijskie w Rio.

 

 

Cel związany z wynikiem

 

W tym przypadku Kowalski zakłada, że zdobędzie złoty medal olimpijski. Jest to najbardziej mobilizujący rodzaj celu, jednak jego realizacja nie zależy tylko od treningu i formy naszego tyczkarza. Złoty medal Kowalskiego będzie zależał także od czynników zewnętrznych, czyli przede wszystkim skoków innych tyczkarzy, ale również pogody, zachowań trenera, publiczności itd. Z tego względu bezpośrednia kontrola zawodnika nad realizacją celu związanego z wynikiem jest raczej ograniczona.

 

Cel związany z wykonaniem

 

W tym przypadku Kowalski nie zakłada wygranej, ale osiągnięcie osobistego standardu, na przykład pobicie rekordu Polski albo poprawienie najlepszych skoków treningowych. Czy to mu da medal olimpijski? Tego oczywiście nie wiemy. Jednak największą zaletą celów tego typu jest to, że pozostają pod pełną kontrolą Kowalskiego i jego sztabu treningowego. Przez to minimalizują reakcje lękowe i stres. Kowalski zdaje sobie sprawę, że jeśli pobije rekord Polski to da z siebie wszystko. A jeśli da z siebie wszystko, to nawet brązowy medal sprawi mu radość i satysfakcję, w przeciwieństwie do poprzedniego przykładu, w którym interesowało go tylko złoto. Proszę zauważyć, że cele związane z wykonaniem są dosyć elastyczne i mogą być zmieniane w trakcie realizacji planów treningowych. Ważne żeby cele pozostawały w zasięgu sportowca, ale ciągle stanowiły wyzwanie.

 

Cel związany z procesem

 

W tym przypadku Kowalski koncentruje się na każdym oddanym skoku, a nawet na konkretnych elementach skoku. Kto pamięta słowa polskiego skoczka w innej dyscyplinie, Adama Małysza, który ciągle mówił o oddawaniu dwóch równych skoków, zamiast o wygrywaniu kolejnych konkursów czy biciu rekordów? Oto właśnie cele związane z procesem. Tak ustalone cele minimalizują rozproszenia i regulują poziom pobudzenia przez co optymalizują każdy wykonany skok. W długiej perspektywie są najmniej motywujące, ale w trakcie zawodów okazują się najbardziej skuteczne. W największym stopniu zależą też od stosownych technik treningu mentalnego takich jak technika wyobrażeniowa albo dialog wewnętrzny.

 

Bardzo ważne jest, aby rozważyć swoje cele wynikowe w kontekście wykonania i procesu. Można je potraktować jako składowe celu wynikowego i rozpisać je sobie na kartce papieru. Jeśli ktoś wie, co chce się osiągnąć (cele związane z wynikiem), co trzeba zrobić, żeby tak było (cele związane z wykonaniem) oraz jak tego dopiąć (cele związane z procesem), to nie będzie na takiego zawodnika czy drużynę mocnych. Zachęcam zatem do popatrzenia na proces ustalania celów na tych trzech poziomach; wtedy jest bowiem najskuteczniejszy.

Please reload

Polecane artykuły

Sportowa specjalizacja: Im wcześniej, tym lepiej?

25/03/2018

1/8
Please reload

Ostatnie artykuły
Please reload

Archiwum
Please reload

Przeszukaj bloga po tagach
Please reload