© 2011-2019 | Głowa Rządzi Grzegorz Więcław Consulting | Gliwice, śląskie

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Instagram - Czarny Krąg
  • RSS - Czarny Krąg

Jak być silnym psychicznie? Dekalog każdego sportowca

Gareth Mole z grupy psychologicznej "Condor Performance" w Australii przedstawił niegdyś 18 najważniejszych porad dla sportowców, którzy pragną pracować nad siłą swojej psychiki. To bardzo skondensowana dawka psychologii sportu w praktyce. Zainspirowało mnie to do stworzenia autorskiej listy. Powstał dekalog sportowca silnego psychicznie. 

 

PO PIERWSZE: Zrównoważony rozwój

 

Trenuj we wszystkich najważniejszych aspektach przygotowania sportowego. Ciągle rozwijaj swoje umiejętności fizyczne, techniczne i taktyczne. Nie zapominaj również o przygotowaniu mentalnym, a także odpowiednim dla sportowca trybu życia (weź pod uwagę odpowiednią dietę, sen itd.). Otocz się ludźmi, którzy wesprą Cię i pomogą w realizacji rozwoju w każdym z tych aspektów. Jeśli chodzi o przygotowanie mentalne warto zastanowić się nad współpracą z ekspertami od psychologii sportu i treningu mentalnego (takimi jak autor serwisu GŁOWA RZĄDZI - Grzegorz Więcław). 

 

PO DRUGIE: Prawo praktyki


Im więcej trenujesz, tym lepszym się stajesz w danej dziedzinie. Podobnie jest w treningu mentalnym - im więcej trenujesz, tym mocniejszym psychicznie się stajesz. Ile czasu poświęciłeś do tej pory na trening mentalny? Odpowiedz szczerze...

 

PO TRZECIE: Moce nawyków

 

Mistrzostwo nie jest pojedyncznym czynem, ale nawykiem. Wielkości sportowca nie mierzy się przez pryzmat tego co zrobi raz, ale tego co robi dziesiątki tysięcy razy. Bruce Lee stwierdził kiedyś, że nie boi się wojownika, który przećwiczy dziesięć tysięcy ciosów jeden raz. Prawdziwym zagrożeniem jest natomiast przeciwnik, który wyćwiczy jeden cios dziesięć tysięcy razy. Zastanów się nad tym.

 

PO CZWARTE: Treningowy wysiłek 

 

Sportowiec staje się lepszy poprzez wysiłek, na który zdobywa się podczas treningu. Często oznacza to krew, pot i łzy. Jednak przy całej determinacji, aby zawsze dawać z siebie wszystko, pamiętaj, że ważnym jest trenować nie tylko ciężko, ale też mądrze. Wysiłek na treningu to funkcja jego ilości i jakości. Dobrze jest (wspólnie z trenerskim sztabem, patrz punkt 1) znaleźć odpowiednią proporcję pomiędzy jednym a drugim.

 

PO PIĄTE: Ustalanie celów

 

Ustalanie celów to podstawa w treningu mentalnym. Ważne, aby świadomie ustalać sobie wszystkie trzy rodzaje celów, takie związane z wynikiem, wykonaniem i procesem. Przy tym wszystkim zastanów się jakie czynniki sprawiają, że osiągasz (albo nie osiągasz) założone cele i wyniki. Co Ci sprzyja? Co przeszkadza? (patrz też punkt 8). 

 

PO SZÓSTE: Zawsze do przodu

 

Nie osiadaj na laurach. Zapamiętaj - to co zdobyte nigdy nie będzie szczytem. Nieważne kim i jak dobry już jesteś, zawsze możesz stawać się lepszym sportowcem w Twojej dyscyplinie. Jednocześnie zaakceptuj upływający czas i wybierz odpowiednie ścieżki do osiągnięcia postawionych sobie celów. 

 

PO SIÓDME: Praktyki uważności 

 

Bądź uważny podczas treningów i zawodów. Rób wszystko co w Twojej mocy, aby osiągnąć swoje cele, ale zaakceptuj też rzeczy, na które nie możesz mieć wpływu. Takie nastawienie nie tylko daje spokój umysłu, ale też uczy umiejętności adaptacji do różnych scenariuszy i nierzadko pozwala osiągnąć stan przepływu.

 

PO ÓSME: Budowanie samoświadomości

 

Istotnym jest poznanie samego siebie i swoich możliwości. Jakie są Twoje mocne strony? Nad czym dalej musisz pracować? Kiedy już poznasz te rzeczy i ustalisz jak będziesz nad nimi pracować (punkty 1 i 5) ważne jest też dawanie sobie regularnych informacji zwrotnych. Innymi słowy trzeba też monitorować swój postęp - zarówno jeśli chodzi o trening jak i zawody.

 

PO DZIEWIĄTE: Wykonanie ponad wyniki

 

Niech zawody będą dla Ciebie okazją do celebrowania treningowego wysiłku. Ciesz się nimi - to przecież Twój czas! Sprawdź się, ale nie zapominaj też o satysfakcji z wykonywanie danego zajęcia, no i oczywiście... o dobrej zabawie.

 

PO DZIESIĄTE: Porażka jest integralną częścią sukcesu


Motto mojego szkoły brzmiało kiedyś: "Nie przejmuj się porażkami, przejmuj się sukcesami, które tracisz nie podejmując działań". Dokładnie tak jest - nie przegrywają tylko ci, którzy nie robią nic. Dlatego zaakceptuj fakt, że porażka nie jest przeciwieństwem sukcesu, ale jego integralną częścią. Ważne, żeby z każdego niepowodzenia wychodzić mądrzejszym i nie tracić motywacji, aby dalej pracować nad osiąganiem swoich celów i spełnianiem marzeń.

Please reload

Polecane artykuły

Sportowa specjalizacja: Im wcześniej, tym lepiej?

25/03/2018

1/8
Please reload

Ostatnie artykuły
Please reload

Archiwum
Please reload

Przeszukaj bloga po tagach
Please reload