• Grzegorz Więcław

GRz 009: Anna Ryczek | Dlaczego świadomy oddech zmienia wszystko?

„Świadomy oddech jest buforem na szaleństwa obecnego świata”. A. Ryczek

Ten odcinek jest o naszej podstawowej czynności życiowej – oddychaniu. Bez jedzenia jesteśmy w stanie wytrzymać kilka, kilkanaście dni. Bez wody jeszcze krócej. A bez powietrza? Cóż, większość z nas najwyżej kilka minut, najlepsi wytrenowani do tego typu wyczynów ludzie – kilkanaście. To mało. Oddychanie jest nam potrzebne, niezależnie od tego kim jesteśmy i co robimy. Jest nam niezbędne do przeżycia do tego stopnia, że nie musimy o nim świadomie myśleć. Dzieje się tak dlatego, że proces oddychania kontrolowany jest przez pierwotne ośrodki znajdujące się w pniu mózgu odpowiedzialne za utrzymanie nas przy życiu. O oddychaniu nie musimy pamiętać. Tak samo jak nie musimy myśleć o tym, żeby pracowało nasze serce oraz inne organy wewnętrzne czy ciało utrzymywało stabilną temperaturę. To się dzieje automatycznie. Jednak jak się okazuje, a wiemy to zarówno z badań jak i z praktyki, poprzez budowanie świadomości oddechu możemy zdziałać bardzo wiele dobrego dla polepszenia naszego dobrostanu psychofizjologicznego, ogólnej jakości życia, a w przypadku sportowców również wyników sportowych. O istocie oddechu opowiada mój gość - Anna Ryczek, ekspert i ambasador metody Butejki w Polsce. Porusza między innymi takie kwestie jak:


- historię metody Konstantina Butejki i jego metody,

- fizjologię oddychania,

- paradoks tlenowy i chorobę nadmiernego oddychania,

- zasady oddechowe zgodne z metodologią Butejki,

- dysfunkcyjne wzorce oddechowe (i proste sposoby na to jak sobie z nimi poradzić),

- najważniejsze korzyści płynące z oddychania przez nos,

- tlenową przewagę dla sportowców.

Zapraszam do wysłuchania tego odcinka i zwrócenia swojej uwagi na... własny oddech! Żółwik!

DOWNLOAD

Anna Ryczek | Fot. Archiwum prywatne

Anna Ryczek. Magister psychologii, nauczycielka jogi, instruktorka i ambasadorka metody Butejki. Tłumaczka i wydawca książek na temat metody Butejki: „Zamknij usta”, „Spokojny oddech, spokojny umysł” i „Kto ma nosa do zdrowia” P. McKeown. Członek Buteyko Professionals International (BPI), współorganizatorka kursów instruktorskich metody Butejki. Współpracuje z magazynami „Yoga & Ayurveda" oraz „Fizjoterapia funkcjonalna". Prowadzi także kursy szkoleniowe z aerial jogi. Uwielbia naturę, morsowanie, chodzenie po górach i eksplorację świata.


Strony internetowe, na które warto zajrzeć:

www.butejko.pl

www.buteykoclinic.pl

www.letsflyoga.com

„Jeśli sobie jesteśmy w stanie poradzić ze sobą, to wszystkie wyniki są lepsze”. A. Ryczek

Odnośniki do kwestii poruszonych w rozmowie:

- poznaliśmy się na VI Festiwalu Świadomej Pracy z Ciałem w Gdańsku (super wydarzenie, polecam serdecznie!),

- Konstantyn Butejko na Wiki,

- efekt Bohra,

- rekordy świata i Guinessa we wstrzymywaniu powietrza z dodatkowym tlenem i bez tlenu --> tutaj oraz filmik jak wyglądają takie próby --> tutaj (to materiały stricte informacyjne! Osoby, które podejmują się takich wyczynów są do tego odpowiednio przygotowywane, więc nie próbuj robić tego na własną rękę!),

- ćwiczenie na odtykanie nosa, o którym mówi Ania:

- czwarty odcinek podcastu dr Christiana Zeppa z dr Sylvainem Labordem o regulacyjnej funkcji oddechu w sporcie,

- program przewagi tlenowej po angielsku (strona P. McKeowna) i po polsku.


Gadżety do treningu oddechowego:

- plasterek do zaklejenia ust w celu zapewnienia sobie oddychania przez nos w ciągu nocy,

- pulsoksymetr firmy Nonin,

- maski treningowe imitujące trening wysokogórski,

- aplikacje mobilne, o których wspominamy w rozmowie - Advanced Buteyko oraz Paced Breathing.


Książki o Metodzie Buteyki i Tlenowej Przewadze po polsku:

- "Tlenowa przewaga" P. McKeown,

- "Zamknij usta. Podręcznik oddychania metodą Butejki" P. McKeown,

- "Spokojny oddech, spokojny umysł" P. McKeown,

- "Jak oddychać, żeby być zdrowym" P. McKeown,

- "Kto ma nosa do zdrowia" P. McKeown.



WAŻNE! Ania mówi o tym w rozmowie, ale istotne przeciwwskazania do ćwiczeń oddechowych metodą Butejki i tlenowej przewagi to m.in.: choroby sercowe, nadciśnienie tętnicze, inne przewlekłe choroby, ciąża.

0 wyświetlenia

© 2011-2020 | Wszelkie prawa zastrzeżone: Głowa Rządzi Grzegorz Więcław Consulting | Gliwice, śląskie | Polityka Prywatności

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Instagram - Czarny Krąg
  • RSS - Czarny Krąg